EDITORIAL. Propagandă de ambele părți. Cum ne păzim de ea?

Editoriale Slider

Ma interesează mult în conflictul ruso-ucraineam războiul informațional si psihologic. Am mai scris aici, am avertizat, ca vechi om de comunicare și media.

Ambele parti din conflict plus UE si SUA folosesc instrumentul de persuasiune numit propaganda. Aduce influentare. Jocul pe emotie prin imagini mai ales, bine impachetate, profesioniste. Eu nu am iluzii in acest sens.

Social media, in frunte cu Facebook (compania listata la bursa, unul din cei mai mari brokeri de publicitate global, alătiro de motorul de căutare Google, absorb 70 la suta din publicitatea din online) este toolul de comunicare perfect in propaganda.

Să adaugam aici și Twitterul si Instagramul, Telegramul rusesc, inclusiv Tik-Tok-ul chinezesc. A spus-o demult Guy Debord în cartea lui celebră, „trăim într-o societate a spectacolului. Informatia is power”, stim demult.

Aici joaca si rusii si ucraina si UE-ul si americanii. Cum? Simplu. Prin media racolată, “unitatile militare” din ea. Exista, se cunosc, oamenii, mediile. Avem puține insule de independenta. Putini, vorba lui Gabriel Liiceanu, care gandesc pe cont propriu si actioneaza la fel.

Sunt baricade/tabere ireconciliabile. Se cunosc oamenii bine intre ei, ba beau și o bere. Dar interesele sunt divergente. Nu converg si ei stiu asta.

Trebuie sa decelam intre propaganda(isti) media (putina) independenta, acoperiti care fac jocuri si jurnalisti nealiniati (pretul e izolarea, marginalizarea, subfinantarea dar salvarea constiintei)

Propaganda se face cu bani si resurse. Mari. Si se investeste in ea enorm Exista si suntem in ea. In plina propaganda. Mai ales acum, in war!

Atentie ce si pe cine luati de bun, verificati pe google informatiile si persoane/media ce la dau.

E singura solutie, ceea ce spune jurnalismul old school. Verificare din multiple surse. Ca sa nu fim pacaliti.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.