Platforma România 100: Execuţia bugetară pentru luna ianuarie 2018 arată efectele nefaste ale involuţiei şi bâlbelor Coaliţiei PSD-ALDE din domeniul fiscal asupra veniturilor

Politica nationala

Platforma România 100, lansată de fostul premier Dacian Cioloş, a publicat duminică execuţia bugetară pe luna ianuarie, în care arată „efectele nefaste ale involuţiei şi bâlbelor Coaliţiei PSD-ALDE”. Platforma susţine că impactul negativ este mai accentuat la nivelul veniturilor fiscale, care sunt cu numai 725,8 milioane de lei mai mari decât ianuarie 2017, dar cu 705,8 milioane de lei sub nivelul din 2016, în ciuda unei dinamici extraordinare a Produsului Intern Brut.

„Execuţia bugetară pentru luna ianuarie 2018 arată efectele nefaste ale involuţiei şi bâlbelor Coaliţiei PSD-ALDE din domeniul fiscal asupra veniturilor, a căror dinamică se păstrează sub dinamica Produsului Intern Brut. Veniturile totale ale bugetului general consolidat scad ca pondere în PIB de la 2,73% în ianuarie 2016, la 2,4% în ianuarie 2017 şi la 2,31% în ianuarie 2018”, se arată într-un comunicat de presă al platformei România 100.

Potrivit Platformei, veniturile fiscale ale lunii ianuarie scad ca procent din PIB de la 1,78% în 2016, la 1,6% în 2017 şi 1,36% în 2018

„Impactul negativ este mai accentuat la nivelul veniturilor fiscale, care sunt cu numai 725,8 milioane de lei mai mari decât ianuarie 2017, dar cu 705,8 milioane de lei sub nivelul din 2016, în ciuda unei dinamici extraordinare a PIB. Astfel, veniturile fiscale ale lunii ianuarie scad ca procent din PIB de la 1,78% în 2016, la 1,6% în 2017 şi 1,36% în 2018”, potrivit aceleiaşi surse.

De asemenea, evoluţia negativă a veniturilor fiscale prin creşterea cheltuielilor fixe din bugetul general consolidat va reprezenta o problemă pentru investiţiile din anul curent.

„Această evoluţie negativă a veniturilor fiscale coroborată cu creşterea cheltuielilor fixe din bugetul general consolidat indică perspective sumbre pentru investiţii şi în 2018. În acelaşi timp, declinul veniturilor arată că reducerile cu iz electoral de taxe şi impozite (reducerea cotei de TVA, eliminarea supra-accizei şi eliminarea taxei pe active, eliminarea celor 102 taxe) nu au putut fi recuperate din dinamica activităţii economice, nici prin reintroducerea supra-accizei şi nici prin reducerea evaziunii fiscale, aşa cum au afirmat reprezentanţii coaliţiei PSD-ALDE”, mai spune România 100.

De asemenea, reprezentanţii România 100 spun că aşteaptă ca ministrul Finanţelor, Eugen Teodorovici, să scoată subvenţiile pentru agricultură din bugetul general consolidat.

„Un alt element important este continuarea denaturării informaţiilor publice legate de venituri prin includerea subvenţiilor pentru agricultură în categoria sumelor primite de la UE/alţi donatori în contul plăţilor efectuate şi pre-finanţări aferente cadrului financiar 2014-2020. Ne aşteptam ca noul ministru de Finanţe să pună capăt dezinformării şi să înregistreze aceste subvenţii în mod separat în bugetul general consolidat. Astfel, din cele 1.225 milioane de lei sume primite de la UE în exerciţiul 2014-2020, 1.100 milioane reprezintă subvenţiile pentru agricultură şi numai 125 de milioane de lei fonduri europene”, mai spune comunicatul.

Platforma România 100 mai afirmă că impozitul pe profit a scăzut în termeni nominali cu 23.1% faţă de 2017 şi cu 50% faţă de 2016, în ciuda unei creşteri nominale prognozate a PIB de 23.8% faţă de 2016. Ca atare, ponderea în PIB a impozitului pe venit în luna ianuarie 2018 este de numai 0.024%, faţă de 0.039% în 2017, 0.061% în 2016 şi 0.043% în 2015. Această reducere a încasărilor din impozitul pe profit în condiţiile unei creşteri economice robuste indică o modificare a comportamentului de plată al companiilor în comparaţie cu anii precedenţi, respectiv amânarea plăţilor către sfârşitul perioadei legale de plată, respectiv sfârşitul trimestrului. Această amânare a plăţii este expresia incertitudinilor fiscale induse de multiplele modificări şi erori fiscale.

Mediul de afaceri este în expectativă, anticipând noi modificări, fie prin eliminarea masurilor ce s-au dovedit a fi eronate si îndreptarea erorilor legislative prezente, fie prin introducerea de noi taxe si impozite pentru creşterea veniturilor bugetare”.

De asemenea, TVA a înregistrat o dinamică inferioară atât consumului, cât şi PIB-ului, scăzând ca pondere în PIB de la 0.93% în ianuarie 2016, la 0.7% în ianuarie 2017 şi la numai 0.61% în ianuarie 2018, iar asta se traduce prin venituri mai mici.

„TVA a înregistrat o dinamică inferioară atât consumului, cât şi PIB-ului, scăzând ca pondere în PIB de la 0.93% în ianuarie 2016, la 0.7% în ianuarie 2017 şi la numai 0.61% în ianuarie 2018. O astfel de evoluţie înseamnă venituri mai mici cu circa 1,3 miliarde lei. În condiţiile în care consumul a fost singurul motor al creşterii economice, evoluţia încasărilor din TVA este una foarte îngrijorătoare. Anticipăm că introducerea split-TVA din martie 2018 să deterioreze în continuare încasarile din TVA, ca urmare a efectului combinat de evitare a facturării şi căutarea breşelor pe piaţa gri. Deşi cota de TVA nu a scăzut cu un punct procentual, la 18%, aşa cum scria în programul de guvernare al PSD, încasările reale din TVA scad ca efect al instabilităţii fiscale şi politizării ANAF”,
explică aceştia.

„În ianuarie 2018, cheltuielile totale ale Bugetului General Consolidat au reprezentat 2,2% din PIB, în creştere cu 4.2 miliarde de lei faţă de ianuarie 2017 şi cu 4,8 miliarde lei faţă de ianuarie 2016, în special ca urmare a următoarelor influenţe: Cheltuielilor de personal care au crescut cu aproximativ 1 miliard de lei faţă de 2017 şi 1,4 miliarde leifaţă de 2016, ajungând la 0,7% din PIB; Cheltuielilor cu asistenţa socială (inclusiv pensii) care au crescut cu aproape 1 miliard faţă de ianuarie 2017 şi 1,5 miliarde lei faţă de ianuarie 2017, ajungând la 0,9% din PIB; Deşi în programul de Guvernare 2018-2020 este menţionat faptul că „Perioada 2018-2020 va fi una în care vom miza pe creşterea investiţiilor, atât cele finanţate din buget sau prin accelerarea absorbţiei de fonduri europene, cât şi prin stimularea investiţiilor private”, cheltuielile de capital au fost mai mici cu 15% în prima lună a anului 2018 in comparaţie cu ianuarie 2016″, se mai arată în comunicatul platformei România 100.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *