Personalul de specialitate de la Arhivele Securității, scrisoare deschisă către politic: ”Salvați CNSAS!””

Politica nationala Slider
Personalul de specialitate al Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securității (CNSAS) a adresat astăzi o lungă scrisoare sistemului politic românesc la cel mai înalt nivel. În scrisare se solicită angajarea de personal și ”salvarea instituției, CNSAS”, care analizează dosarele securității și răspunde la solicitările cetățenilor care fac cereri de acces la dosar.
 
Redăm scrisoarea postată de facebook:
 
”𝗦𝗰𝗿𝗶𝘀𝗼𝗮𝗿𝗲 𝗱𝗲𝘀𝗰𝗵𝗶𝘀𝗮̆
𝗦𝗮𝗹𝘃𝗮𝘁̦𝗶 𝗠𝗲𝗺𝗼𝗿𝗶𝗮, 𝗔𝗱𝗲𝘃𝗮̆𝗿𝘂𝗹, 𝗩𝗶𝗶𝘁𝗼𝗿𝘂𝗹!
𝗦𝗮𝗹𝘃𝗮𝘁̦𝗶 𝗖𝗡𝗦𝗔𝗦!
Către:
domnului Klaus Iohannis, Președintele României
domnului Marcel Ciolacu, Prim-ministru
domnului Nicolae Ionel Ciucă, Președinte
domnului Alfred Simonis, Președinte interimar
Partidele politice cu reprezentare parlamentară:
RMDSZ – Uniunea Democrată a Maghiarilor
din România
Societatea civilă și ceilalți actori publici
preocupați de cultura și educația democratică
Au trecut peste treizeci de ani de la căderea regimului comunist din România. Trei decenii de eforturi în ceea ce înseamnă construcția unei democrații solide și reziliente, dar și trei decenii de lupte cu urmele trecutului.
Societatea românească nu a beneficiat de o „lege a lustrației”, dar o parte importantă a ei și-a dorit despărțirea de comunism. Datorită ei și prin voința Parlamentului României, a luat naștere Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securității (CNSAS), autoritate administrativă autonomă aflată sub controlul parlamentar, ca expresie a echilibrului instituțional din România postrevoluționară și ca actor implicat în construcția unei democrații bazată pe valorile europene.
 
𝗔𝗺 𝗳𝗼𝘀𝘁 𝟯𝟬𝟬
Am fost, cândva, 𝗮𝗽𝗿𝗼𝗮𝗽𝗲 𝟯𝟬𝟬 de entuziaști, care am pornit pe un drum necunoscut, spre aducerea la lumină a adevărului. Am muncit, zi de zi, pentru ca spațiul public românesc să fie curățat de umbrele încăpățânate ale trecutului. Am muncit, zi de zi, pentru ca generațiile confruntate cu minciuna să revadă chipul adevărului, iar copiii noștri să se nască, să crească și să trăiască într-o Românie democratică. Am muncit, zi de zi, pentru a contribui la construcția unei democrații bazate pe valorile lumii libere. Am primit, nu fără eforturi și în etape, Arhivele Securității. Cu fiecare copertă deschisă, cu fiecare filă citită, am învățat să descifrăm, să inversăm un sistem conspirativ prin definiție. Am căutat, zi de zi, cheia unui cifru pe care nu ni l-a oferit nimeni, ne-am străduit să așezăm în bună ordine piesele unui puzzle a cărui imagine ne-a lipsit. 𝗔𝗺 𝗶𝗻𝘃𝗲𝗻𝘁𝗮𝘁 𝗼 𝗽𝗿𝗼𝗳𝗲𝘀𝗶𝗲, 𝗰𝗮𝗿𝗲 𝗶̂𝗻𝘁𝗿𝗲 𝘁𝗶𝗺𝗽 𝗮 𝗱𝗲𝘃𝗲𝗻𝗶𝘁 𝗼 𝘃𝗼𝗰𝗮𝘁̦𝗶𝗲, punând la punct metode și tehnici de cercetare arhivistică ce nu pot fi învățate și aplicate niciunde altundeva. Nu există facultăți, cursuri sau specializări în studierea Arhivelor Securității. Există doar specialiști, auto-formați în peste 23 de ani de activitate. Specialiști a căror importanță a fost cândva recunoscută prin ierarhizarea personalului de specialitate al CNSAS alături de cel al principalelor instituții ale statului: Administrația Prezidențială, Parlamentul, Guvernul, Înalta Curte de Casație și Justiție, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, Consiliul Legislativ, Consiliul Concurenței, Curtea de Conturi sau Consiliul Național al Audiovizualului.
 
𝗔𝗺 𝗿𝗮̆𝗺𝗮𝘀 𝗺𝗮𝗶 𝗽𝘂𝘁̦𝗶𝗻 𝗱𝗲 𝟮𝟬𝟬
Au trecut anii. Și am început să vedem cum, unul câte unul, specialiștii noștri au fost nevoiți să plece la alte instituții ale administrației publice centrale. Care le-au oferit remunerații tot mai mari, adesea neverosimil de mari în comparație cu cele interne, în ciuda clamatei salarizări unitare și nediscriminatorii. Drenarea personalului CNSAS către Înalta Curte de Casație și Justiție, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, Consiliul Superior al Magistraturii, Curtea de Conturi a României, Ministerul de Externe, Ministerul Educației, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Ministerul Finanțelor și instituții subordonate (ANAF, Autoritatea Vamală Română) etc. a luat amploare în ultimii ani. Timp în care n-am mai putut atrage, în compensație, nici măcar pe cei tineri, proaspăt absolvenți de facultate și dornici să facă… istorie. Puținii colegi care ni s-au alăturat au ales, adesea, să plece în scurt timp, deoarece deprinderea competențelor necesare se face într-o perioadă îndelungată, pe care nu o aveau la dispoziție, din pricina multiplicării sarcinilor de serviciu, distribuite unui personal de specialitate tot mai restrâns. Astfel că mai puțin de 200 dintre noi, mai vechi sau mai noi, am rămas, ancorați poate în idealurile cu care am pornit la drum, având de gestionat o instituție incomparabil mai complexă decât cea de la începutul anilor 2000 și cu un patrimoniu arhivistic de peste 28 km liniari.
𝗡𝗼𝘁𝗮 𝗯𝗲𝗻𝗲! 𝗡𝘂𝗺𝗮̆𝗿𝘂𝗹 𝗰𝗲𝗹𝗼𝗿 𝟮𝟬𝟬 𝗶𝗻𝗰𝗹𝘂𝗱𝗲 𝘀̦𝗶 𝗻𝗲𝗰𝗲𝘀𝗮𝗿𝘂𝗹 𝗽𝗲𝗿𝘀𝗼𝗻𝗮𝗹 𝘁𝗲𝗵𝗻𝗶𝗰, 𝗲𝗰𝗼𝗻𝗼𝗺𝗶𝗰 𝘀̦𝗶 𝘀𝗼𝗰𝗶𝗼-𝗮𝗱𝗺𝗶𝗻𝗶𝘀𝘁𝗿𝗮𝘁𝗶𝘃, 𝗱𝗶𝗺𝗲𝗻𝘀𝗶𝗼𝗻𝗮𝘁 𝗶𝗻𝗰𝗹𝘂𝘀𝗶𝘃 𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝗰𝗲𝗶 𝟭𝟭 𝗱𝗲𝗺𝗻𝗶𝘁𝗮𝗿𝗶, 𝗻𝘂𝗺𝗶𝘁̦𝗶 𝗱𝗲 𝗣𝗮𝗿𝗹𝗮𝗺𝗲𝗻𝘁𝘂𝗹 𝗥𝗼𝗺𝗮̂𝗻𝗶𝗲𝗶 𝗶̂𝗻 𝗖𝗼𝗹𝗲𝗴𝗶𝘂𝗹 𝗖𝗡𝗦𝗔𝗦.
𝗩𝗶𝗶𝘁𝗼𝗿𝘂𝗹?
Lipsa unor măsuri urgente de stopare a plecărilor voluntare din direcțiile de specialitate va priva iremediabil interesul public de expertiza unor profesioniști ce nu pot fi înlocuiți cu ușurință. Aceia dintre noi care vor rămâne, vor mai fi, probabil, în scurt timp, 𝗺𝗮𝗶 𝗽𝘂𝘁̦𝗶𝗻 𝗱𝗲 𝟭𝟱𝟬. Ceea ce, împreună cu recenta anulare a posturilor vacante și imposibilitatea organizării vreunui concurs de recrutare de personal prefigurează un previzibil blocaj instituțional. Cu atât mai mult cu cât 𝗻𝗲 𝗮𝗳𝗹𝗮̆𝗺 𝗶̂𝗻 𝗳𝗮𝘁̦𝗮 𝗮 𝗻𝘂𝗺𝗲𝗿𝗼𝗮𝘀𝗲 𝗽𝗿𝗼𝘃𝗼𝗰𝗮̆𝗿𝗶: gestionarea și prelucrarea unei arhive de peste 28 de km liniari, preluarea de noi fonduri arhivistice și adoptarea de noi metode de investigare și cercetare a acestora, verificarea actorilor participanți la 𝟰 𝗽𝗿𝗼𝗰𝗲𝘀𝗲 𝗲𝗹𝗲𝗰𝘁𝗼𝗿𝗮𝗹𝗲 𝗶̂𝗻 𝗰𝘂𝗿𝘀𝘂𝗹 𝘂𝗻𝘂𝗶 𝘀𝗶𝗻𝗴𝘂𝗿 𝗮𝗻 (𝟮𝟬𝟮𝟰), soluționarea unui număr covârșitor de cereri de furnizare de documente pe linia acordării unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice, precum și celor deportate în străinătate ori aflate în prizonierat, o revigorare a activității de acces la propriul dosar, ca urmare a transferului natural al dreptului de acces de la titularii de dosar, decedați pe măsura trecerii timpului, către moștenitorii lor, precum și facilitarea accesului (inclusiv prin consultanță de specialitate) cercetătorilor externi la documentele de arhivă. Și, deloc în cele din urmă, necesara proiectare a viitorului instituțional, plecând de la un prezent plin de provocări pentru infrastructura democratică a statului român. Pentru noi, rolul CNSAS, ca furnizor de cunoaștere, în consolidarea memoriei democratice, va reprezenta cea mai importantă pagină instituțională, pe care ne dorim să o putem construi la standarde ridicate.
 
În acest sens, 𝗰𝗮 𝗶𝗻𝘀𝘁𝗶𝘁𝘂𝘁̦𝗶𝗲 𝗮 𝗺𝗲𝗺𝗼𝗿𝗶𝗲𝗶 𝗱𝗲𝗺𝗼𝗰𝗿𝗮𝘁𝗶𝗰𝗲, care deține și prelucrează un patrimoniu arhivistic remarcabil, unic în România, alcătuit atât din documente ale Securității comuniste, cât și ale fostelor organe de informații interbelice, CNSAS s-a implicat în promovarea istoriei critice și democratice. Confruntarea cu trecutul traumatic, în care statul român a fost principalul actor, presupune experiență, discernământ etic și curaj. În actualul context regional, aceste valori și miza în care sunt investite reprezintă componente esențiale ale consolidării rolului României ca actor activ și valoros în cadrul NATO și al UE. Ele reprezintă o dimensiune cu atât mai importantă cu cât războiul de agresiune împotriva Ucrainei ne demonstrează, prin toate fațetele lui, că istoria a devenit o armă în mâinile unei puteri autocratice. Primul instinct în fața agresiunii este protejarea memoriei democratice și cultivarea spiritului critic. Amintim, tocmai în acest sens, faptul că cea mai mare parte a arhivei Holocaustului din România se găsește la CNSAS. Exercițiul cercetării arhivelor totalitare reprezintă, astfel, cel mai eficient instrument democratic pentru a contrabalansa falsificarea memoriilor, deturnarea istoriei în scopuri genocidare și manipularea trecutului. Societatea românească a făcut, deja, pași importanți în acest sens, Istoria comunismului a devenit, recent, disciplină obligatorie a învățământului liceal, alături de Istoria Holocaustului. Represiunea comunistă este indisociabilă de activitatea Securității, la fel cum istoria Holocaustului este strâns legată de acțiunile organelor de informații ale României interbelice. CNSAS a început deja, de ani buni, pregătirea programelor de studii pentru aceste noi transformări, derulând cu succes proiecte în licee și universități.
 
Instituția noastră a încetat de mult să mai fie un simplu depozitar de arhivă, alegând să fie 𝘂𝗻 𝗳𝘂𝗿𝗻𝗶𝘇𝗼𝗿 𝗱𝗲 𝗰𝘂𝗻𝗼𝗮𝘀̦𝘁𝗲𝗿𝗲 𝘀̦𝗶 𝗲𝘅𝗽𝗲𝗿𝘁𝗶𝘇𝗮̆. Nu doar prin publicațiile, conferințele și expozițiile organizate, ci și prin implicarea în spațiul public, în mediile academice și în dezbaterile ultimilor ani. Tot acest efort trebuie înțeles în contextul mai larg al confruntărilor la care este supusă fundația democratică a societății românești. Ascensiunea autoritarismelor, seducția populismului, falsificarea ideologică a trecutului istoric, manipularea memoriilor totalitare în scopuri nedemocratice fac ca întreaga noastră activitate formativă să devină parte a unui efort național de consolidare a rezilienței societale.
 
𝗖𝗡𝗦𝗔𝗦 𝗻𝘂 𝗲𝘀𝘁𝗲 𝗱𝗼𝗮𝗿 𝗼 𝗶𝗻𝘀𝘁𝗶𝘁𝘂𝘁̦𝗶𝗲. 𝗘𝘀𝘁𝗲 𝘂𝗻 𝗮𝗻𝗴𝗮𝗷𝗮𝗺𝗲𝗻𝘁 𝗮𝗹 𝗥𝗼𝗺𝗮̂𝗻𝗶𝗲𝗶 𝗱𝗲𝗺𝗼𝗰𝗿𝗮𝘁𝗶𝗰𝗲, 𝘂𝗻 𝗶𝗱𝗲𝗮𝗹. Lumile libere supraviețuiesc prin idealurile lor. În acest orizont, vrem ca cei 23 de ani de construcție instituțională să nu se piardă. 𝗩𝗿𝗲𝗺 𝘀𝗮̆ 𝗻𝘂 𝗻𝗲 𝗺𝗮𝗶 𝗽𝗹𝗲𝗰𝗲 𝗼𝗮𝗺𝗲𝗻𝗶𝗶. 𝗩𝗿𝗲𝗺 𝗽𝗿𝗲𝗱𝗶𝗰𝘁𝗶𝗯𝗶𝗹𝗶𝘁𝗮𝘁𝗲 𝘀̦𝗶 𝗲𝗰𝗵𝗶𝘁𝗮𝘁𝗲 𝘀𝗮𝗹𝗮𝗿𝗶𝗮𝗹𝗮̆. 𝗡𝘂 𝗽𝘂𝘁𝗲𝗺 𝗮𝘀𝗶𝘀𝘁𝗮 𝗽𝗮𝘀𝗶𝘃𝗶 𝗹𝗮 𝗱𝗲𝘀𝘁𝗿𝘂𝗰𝘁𝘂𝗿𝗮𝗿𝗲𝗮 𝗶𝗻𝘀𝘁𝗶𝘁𝘂𝘁̦𝗶𝗲𝗶, 𝗽𝗿𝗶𝗻 𝗱𝗲𝗺𝗼𝘁𝗶𝘃𝗮𝗿𝗲, 𝗮𝗯𝘀𝗲𝗻𝘁̦𝗮 𝗱𝗼𝘁𝗮̆𝗿𝗶𝗹𝗼𝗿 𝗻𝗲𝗰𝗲𝘀𝗮𝗿𝗲 𝗶̂𝗻𝗱𝗲𝗽𝗹𝗶𝗻𝗶𝗿𝗶𝗶 𝗺𝗮𝗻𝗱𝗮𝘁𝘂𝗹𝘂𝗶 𝗽𝘂𝗯𝗹𝗶𝗰 𝗶̂𝗻𝗰𝗿𝗲𝗱𝗶𝗻𝘁̦𝗮𝘁 𝘀̦𝗶 𝗹𝗶𝗽𝘀𝗮 𝗱𝗲 𝗶𝗻𝘁𝗲𝗿𝗲𝘀 𝗮 𝗱𝗲𝗰𝗶𝗱𝗲𝗻𝘁̦𝗶𝗹𝗼𝗿. Facem, astfel, un apel public pentru ca Istoria și Cunoașterea să nu fie parcate în irelevanță și uitare.
 
Rândurile de față sunt scrise de oameni care au făcut eforturi continue pentru recuperarea arhivelor represive, pentru democratizarea accesului și pentru consolidarea relevanței publice a instituției noastre. Nu putem continua toate acestea fără sprijin. Am ajuns în punctul în care idealurile celor care au gândit înființarea CNSAS și ale noastre riscă să moară. Facem, așadar, un apel, societății și decidenților, pentru o justă ierarhizare, dimensionare și finanțare a CNSAS. Este un apel pentru viitorul nostru democratic.
𝗦𝗶𝗻𝗴𝘂𝗿𝘂𝗹 𝗻𝗼𝘀𝘁𝗿𝘂 𝘃𝗶𝗶𝘁𝗼𝗿.
27.11.2023
𝗣𝗲𝗿𝘀𝗼𝗻𝗮𝗹𝘂𝗹 𝗱𝗲 𝘀𝗽𝗲𝗰𝗶𝗮𝗹𝗶𝘁𝗮𝘁𝗲 𝗮𝗹 𝗖𝗡𝗦𝗔𝗦”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *