SONDAJ IRES. 10 Luni de COVID-19 în România. Îngrijorare tot mai mare

POLITIC/ADMINISTRAȚIE Slider

Peste jumătate dintre români cunosc pe cineva care a fost infectat  cu SARS CoV-2, procentul fiind de peste 3 ori mai mare decât în luna iulie, dar acest lucru nu face să crească și îngrijorarea cu privire la acest virus, relevă un sondaj IRES despre cele 10 luni de la apariția COVID-19 în România.

Mai mult de 1 din 10 români s-a testat din proprie inițiativă, aproape de 3 ori mai mult decât în urmă cu 4 luni. Pe acest fond, un sfert dintre români sunt deciși să se vaccineze cât mai repede odată ce vaccinul va fi disponibil în țara noastră, aproape 4 din 10 sunt încă rezervați cu privire la vaccinare, iar aproape o treime spun că nu s-ar vaccina sub nicio formă.

Sondajul face o radiografie a stării de spirit și a climatului social din România la 10 luni de la înregistrarea primului caz de COVID-19 în țara noastră (26 februarie 2020).

Sondajul face parte din demersul Institutului Român pentru Evaluare și Strategie – IRES, cea mai mare companie de cercetare socială cu capital românesc, de a monitoriza constant impactul pe care pandemia de COVID – 19 îl are asupra societății românești, numărul studiilor pe această temă ajungând la 15.

LA FEL DE ÎNGRIJORAȚI CA ȘI ÎN URMĂ CU 5 LUNI CU PRIVIRE LA EFECTELE COVID – 19 ASUPRA SOCIETĂȚII, DAR MULT MAI PUȚIN ÎNGRIJORAȚI PENTRU EI ÎNȘIȘI

# 70% dintre români spun că sunt foarte și destul de îngrijorați cu privire la situația generată de pandemia de COVID – 19 în România. Categoria îngrijoraților pierde 6 procente de la studiul similar realizat în luna iulie.

Mai îngrijorate sunt femeile, dar și vârstnicii.

Mai puțin îngrijorați sunt aproximativ un sfert dintre participanții la studiu. Aceștia sunt mai ales bărbații, tinerii între 18 și 35 de ani și persoanele cu vârste între 36 și 50 de ani.

# 7 din 10 români sunt îngrijorați cu privire la posibila infectare cu noul coronavirus a unui membru al familiei, în timp ce un sfert sunt puțin sau deloc îngrijorați.

Femeile și persoanele peste 51 de ani sunt mai îngrijorate pentru cei din familiile lor, în timp ce bărbații, tinerii și respondenții din mediul rural sunt mai puțin îngrijorați.

# 59% dintre români – cu 10 procente mai puțini decât în iulie – sunt îngrijorați de posibilitatea de a se infecta ei, personal, cu coronavirus. 2% spun că deja s-au infectat. Raportat la totalul populației, numărul celor infectați, declarat spontan în sondaj este mult sub numărul de cazuri comunicat oficial (aprox. 388.200 cf. celor declarate în sondaj vs. 612.373 – cifra oficială de cazuri înregistrată oficial până la data de 26.12.2020).

Femeile, persoanele peste 51 de ani și cele care locuiesc în mediul rural sunt mai îngrijorate decât media, iar bărbații, tinerii și persoanele cu vârste de cel mult 50 de ani, cei care locuiesc în orașe și care au educație superioară sunt mai puțin îngrijorați cu privire la posibilitatea de a contracta virusul.

ROMÂNII ȘI PROXIMITATEA COVID – 19

# Dacă în urmă cu 4 luni, doar 16% dintre români spuneau că au cunoștință de o persoană care a fost infectată cu virusul SARS CoV-2, la 9 luni de la primul caz de COVID – 19 în România 1 din 2 români cunoaște personal pe cineva care a contractat boala.

Tinerii, persoanele educate, cele care locuiesc în mediul urban sunt categoriile care au cunoscut, în proporții mai ridicate decât altele, persoane bolnave de COVID – 19, pe când bărbații, vârstnicii, cei cu educație scăzută și cei care locuiesc la sate se află printre cei care spun în proporție mai ridicată că nu cunosc pe nimeni care să fi contractat boala.

# Mai mult de trei sferturi dintre români (78%) știu că în localitatea lor există sau au existat cazuri de COVID – 19, procentul acestora s-a dublat față de luna iulie (51%).

Cei mai informați în acest sens sunt respondenții cu educație ridicată, persoanele cu vârste între 51 și 65 de ani și cei care locuiesc în mediul urban.

CREȘTE NUMĂRUL ROMÂNILOR CARE S-AU TESTAT

# Procentul românilor care declară că s-au testat din proprie inițiativă pentru COVID – 19 aproape s-a triplat – de la 5% în iulie la 13% în decembrie. 6% spun că s-a testat la solicitarea autorităților, iar 9% la solicitarea angajatorului.

CUM SE INFORMEAZĂ ROMÂNII DESPRE EVOLUȚIA COVID – 19 ÎN ROMÂNIA?

# Numărul românilor care se informează zilnic cu privire la evoluția epidemiei de COVID – 19 în România este într-o ușoară scădere, 41% în decembrie față de 48% în iulie.

# Aproape 1 din 5 români nu urmărește deloc statisticile legate de cazurile de COVID – 19 din România.

# Televiziunea este canalul principal de informare cu privire la acest subiect pentru cei mai mulți dintre români (79%), urmată de radio (19%) și canalele online ale autorităților (site-uri, social media) (15%), rețelele de socializare (16%), mediul online altul decât cel oficial (presă, bloguri, experți etc.) (8%), presa scrisă tipărită (5%).

Televiziunea este mijlocul principal de informare pentru femei, pentru respondenții cu vârste de peste 50 de ani, pentru cei cu educație scăzută, pentru persoanele mediul rural și pentru cele din sudul țării.

Radio este preferat de bărbați, de către respondenții din Moldova și de către cei care locuiesc la sate.

Rețelele de socializare sunt preferate într-o măsură mai mare de către bărbați, de tinerii între 18 și 35 de ani, dar și de către persoanele între 31 și 50 de ani și de către respondenții care locuiesc în Moldova.

Canalele online ale surselor oficiale de informare sunt urmărite cu precădere de către tineri și de persoanele educate.

Alte canale online decât cele oficiale (presă online, bloguri, site-uri ale experților) sunt preferate în special de către tineri, de către persoanele educate și de către cei care locuiesc în orașe.

Presa tipărită este sursă principală de informare doar pentru vârstnici.

ROMÂNII SUNT PRECAUȚI CU PRIVIRE LA VACCINAREA ANTI – COVID-19

# 3 din 10 români declară că nu s-ar vaccina împotriva COVID-19, iar aproape 4 din 10 spun că s-ar vaccina numai în anumite condiții.

Mai puțin dispuși să se vaccineze sunt tinerii, persoanele educate, cele care locuiesc în mediul urban, în Transilvania și Banat, alături de votanții PNL și de cei ai Alianței USR-PLUS.

# Principalul motiv care stă la baza opțiunii de a nu se vaccina este neîncrederea în vaccin sau în sistemul medical (45%). Alții spun că au luat această decizie pentru că au o imunitate ridicată sau cred că virusul nu este periculos (15%) ori pentru că le este teamă de reacțiile adverse (15%).  

# Un sfert dintre români spun că s-ar vaccina cât de repede.

Vârstnicii, persoanele cu studii superioare și respondenții din urban sunt în proporții printre cei care s-ar vaccina cât mai repede.

SATISFACȚIE ÎN SCĂDERE PRIVIND MĂSURILE AUTORITĂȚILOR PE DURATA PANDEMIEI

# Scade gradul de mulțumire a românilor cu privire la măsurile luate pe perioada pandemiei de către Grupul de Comunicare Strategică (-17%), Președinție (-15%), Guvern (-7%) sau de către autoritățile locale (-%).

# Doar puțin peste un sfert (28%) dintre participanții la studiu susțin că sunt foarte și destul de mulțumiți de politica economică a Guvernului de la debutul pandemiei, în timp ce 6 din 10 români spun că sunt nemulțumiți.

# În scădere față de iulie este și gradul de mulțumire cu privire la activitatea Guvernului României privind măsurile pentru protecția populației (44% în decembrie vs. 48% în iulie), dar și cu privire la politicile economice (27% în decembrie vs. 28% în iulie).

# Nici mass-media nu are un alt statut: dacă în iulie 59% dintre români se declarau foarte și destul de mulțumiți cu privire la măsurile luate de mass-media pe durat pandemiei, în decembrie procentul scade la 52%.

PANDEMIA A MODIFICAT OBICEIURILE DE CUMPĂRĂTURI ALE ROMÂNILOR

# Chiar dacă masca este acum obligatorie atât în spațiile închise, dar și în cele deschise, 97% dintre români spun că au purtat-o în ultimele două săptămâni.

# Față de luna iulie, constatăm scăderi ale comportamentelor de socializare: 8% declară că în ultimele 2 săptămâni au participat la o petrecere cu prietenii sau familia față de 15% în iulie și 4% susțin că au participat la o adunare publică/eveniment în aer liber.

# Procentul celor care merg la biserică sau la locul de muncă rămâne constant, dar constatăm că scade procentul celor care merg zilnic la cumpărături. Dacă în iulie 13% dintre români declarau că merg zilnic la cumpărături, acum doar 7% mai fac acest lucru, crescând ușor numărul celor care merg la cumpărături o dată pe săptămână, de câteva ori pe lună sau chiar mai rar. De asemenea, 12% dintre români spun că nu merg deloc la cumpărături, ci le face altcineva.

VACANȚA DE IARNĂ – AMÂNATĂ DE PANDEMIE

# 1 din 5 participanți la sondaj declară că și-a anulat vacanța din această iarnă din cauza pandemiei sau au amânat-o pentru perioada când situația epidemiologică se va îmbunătăți.

# Doar 5% dintre români vor mai pleca totuși în vacanță, cei mai mulți în țară, 12% dintre ei în străinătate.

Fișa tehnică a studiului:
Volumul eșantionului: 1.145 indivizi de 18 ani și peste
Tipul eșantionului: simplu, aleatoriu; reprezentativ la nivel național
Reprezentativitate: eroare maximă tolerată de ± 2,9%
Perioada realizării anchetei: 12 – 14 decembrie 2020
Metoda: Datele au fost culese prin metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing)

Rezultatele pe larg ale studiului pot fi consultate pe website-ul IRES.

Înființat în 2009, Institutul Român pentru Evaluare și Strategie – IRES activează pe piața de cercetare din România și funcționează ca un think tank independent, o parte dintre studiile și proiectele pe care le dezvoltăm fiind dedicate optimizării politicilor publice în diferite domenii ale societății românești. Suntem una dintre cele mai mari companii românești de cercetare de piață și oferim soluții integrate pentru clienții noștri – organizații multinaționale, naționale și locale, instituții și organizații din România, dar și din străinătate – care înțeleg valoarea cercetării în evoluția lor pe termen lung.

IRES este membru al ESOMAR (European Society for Opinion and Marketing Research) și ne realizăm activitatea la cele mai înalte standarde profesionale, respectând practicile internaționale în acest domeniu: codul ICC/ESOMAR de Studii de Piață, Studii Sociale, Sondaje de Opinie și analiza a datelor și Ghidul Global ESOMAR de Cercetare.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *