Perspectivele Zonei Metropolitane Cluj, la Clujul Politic LIVE!, cu directorul Zoltan Corăian

POLITIC/ADMINISTRAȚIE Slider

Invitatul emisiunii Clujul Politic LIVE! a fost directorul general al Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană Cluj (ADI-ZMC) Zoltan Coraian. Această asociație a fost înființată în 2013.

Coraian a vorbit în cadrul emisiunii din 17 decembrie despre perspectivele de dezvoltare ale ZMC. Zona Metropolitană are două inele.

Inelul I al ZMC: comunele Ciurila, Feleacu, Apahida, Chinteni, Baciu, Florești.

Inelul II: comunele Petreștii de Jos, Tureni, Aiton, Cojocna, Căianu, Jucu, Bonțida, Borșa, Vultureni, Sânpaul, Gârbău, Gilău, Săvădisla.

La acestea se adaugă municipiul Cluj-Napoca.

„Aceste asociații există la nivelul tuturor capitalelor de regiuni, ai polilor de creștere și încep să se formeze în majoritatea orașelor și aglomerărilor urbane din România. Avem și o federație a zonelor metropolitane și a aglomerărilor urbane din România, iar asociațiile au luat naștere tocmai pentru a putea într-un fel coordona și a putea facilitatea comunicarea între UAT-urile din aceste zone, având în vedere că nu se poate vorbi de dezvoltarea acestor UAT-uri independent unele de altele. Dezvoltarea lor trebuie să fie coerentă și trebuie să fie integrată sau sinergică. În sensul că Floreștiul nu poate trăi independent de Cluj-Napoca, iar Cluj-Napoca nu poate trăi independent de Florești și de Baciu.

Nu existau mecanisme instituționale definite pentru aceste colaborări, iar aceste asociații care au o putere mai mică sau mai mare în diverse țări au luat naștere pentru a facilita într-un fel gândirea comună a acestor zone metropolitane”, a spus directorul general ZMC, Zoltan Coraian.

Directorul ZMC a susținut că scopul acestei asociații este creșterea calității vieții în UAT-urile din județ.

„Scopul nostru declarativ este creșterea calității vieții în aceste arii, fiindcă tot ce se întâmplă la nivelul acestor UAT-uri are repercusiuni asupra calității vieții.

Unul dintre proiectele noastre este planul de mobilitate urbană, ceea ce implică viața noastră de toate zilele în ceea ce privește traficul și transportul în această zonă metropolitană, iar pe de altă parte, strategia integrată de dezvoltare urbană, care, la fel, dincolo de strategiile pentru fiecare localitate, trebuie să cuprindă Zona Metropolitană. Serviciile către cetățean și calitatea vieții trebuie corelate. Pentru acest lucru s-au înființat aceste asociații”, a mai precizat acesta.

Cu ce se ocupă Asociația Zonă Metropolitană Cluj?

„Pe lângă elaborarea strategiilor de dezvoltare și mobilitate urbană durabilă, pregătim diverse proiecte inter-comunitare, adică proiecte în care sunt implicate adică mai multe localități din jurul Clujul. Acestea sunt puse în practică până la urmă de fiecare UAT în parte. Noi nefiind proprietari de infrastructură și nefiind practic ordonatori de credite, rolul nostru este să ne oprim la nivelul elaborării de proiecte și strategii care ulterior sunt puse în practică de fiecare UAT”, a mai precizat Zoltan Coraian.

Despre proiectele Trenul Metropolitan și Centura Metropolitană

„Amândouă proiectele au fost prevăzute de Planul de Mobilitate Urbană Durabilă, care a fost coordonat de noi în 2015. Noi am fost implicați în aceste proiecte, dar când au ajuns la stadiul de implementare au fost preluate de către municipalitate și asocierile făcute strict pentru aceste proiecte între primăriile UAT-urilor implicate.

Clujul are o dezvoltare longitudinală pe axa est-vest, iar în zonele centrale și în cartierele clasice locuri mari de dezvoltare de infrastructură rutieră nu prea mai există pentru că totul este construit, nu sunt spații libere pentru așa ceva. În momentul de față în zona metropolitană discutăm de o populație reală de circa 500.000 de locuitori, pe hârtie avem undeva la 433.000-440.000 de locuitori, la care se adaugă cei care sunt fără acte, plus în perioada de pre-pandemie circa 80.000 de studenți care sunt aici 8-9 luni sau cei care ne vizitează din alte regiuni pentru servicii medicale, economice sau de cumpărături. Discutăm în principiu de o populație deservită de circa 600.000 de locuitori, care sunt pe teritoriul zonei metropolitane.

Când vor fi gata proiectele Trenul Metropolitan și Metroul, populația zonei metropolitane va fi de circa 1 milion de locuitori„, a mai declarat acesta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *