Rafila: „Dacă închidem şcolile, un milion de părinţi stau acasă două luni. Impactul pe economie e distrugător!”

Politica nationala

Ministrul Sănătăţii, Alexandru Rafila, a atras atenţia marţi seară, la TVR, că dacă Guvernul închide şcolile, un milion de părinţi stau acasă două luni, lucru care are un impact distrugător asupra economiei, mult mai mare decât concediile medicale.

„Într-o săptămână înregistrăm un număr de cazuri care înseamnă 1% din numărul de elevi. Deci nu putem să discutăm de o situaţie copleşitoare, care să pună în pericol funcţionarea şcolilor. Este mult mai mare impactul unei astfel de decizii asupra economiei decât concediile medicale care se semnalează acum în cazul carantinei sau izolării. De ce să fie incidenţa relevantă? Contrazice acest lucru legat de incidenţă faptul că gravitatea cazurilor este redusă”, a declarat Alexandru Rafila, referindu-se la cei care cer schimbarea regulii potrivit căreia unităţile de învăţământ se închid abia când în spitale se ocupă trei sferturi dintre paturile pentru bolnavii COVID.

Potrivit ministrului Sănătăţii, există două consecinţe majore ale închiderii şcolilor, două lucruri care sunt extrem de grave.

„Închidem şcolile o lună de zile, să spunem, sau două luni de zile, cum s-a întâmplat la începutul anului 2020, ca să treacă valul. În două luni de zile, stau un milion de părinţi acasă ca să aibă grijă de un milion de copii, care să spunem că sunt copii până în clasa a VI-a sau a VII-a, care nu pot să stea singuri, copii din grădiniţe, copii din ciclul primar şi o parte din cei din ciclul gimnazial, închidem şcolile, un milion de părinţi stau acasă două luni. Păi lucrul ăsta are un impact pe economie distrugător. Distrugător. Este mult mai mare impactul unei astfel de decizii asupra economiei decât concediile medicale care se semnalează acum în cazul carantinei sau izolării. Asta e o consecinţă”, a punctat Alexandru Rafila.

Cea mai gravă consecinţă a închiderii şcolilor

„Şi cea mai gravă consecinţă, şi mie îmi pare rău că diverse organizaţii care sunt foarte vocale în acest moment nu ţin cont de faptul că noi am făcut un atentat la sănătatea copiilor, la dezvoltarea copiilor din punct de vedere fizic şi psihic închizând perioade nejustificate de lungi şcolile atunci când toate ţările din UE le ţineau deschise, cu un număr mai mare de cazuri decât în România, iar România le ţinea închise.

Dezvoltarea normală a copiilor presupune socializarea, presupune participarea la procesul de învăţământ, nu doar din punct de vedere didactic, şi din punct de vedere emoţional, din punct de vedere social, şi lucrul ăsta trebuie luat foarte serios în considerare. De ce credeţi că în acest moment ţări care au o incidenţă incomparabil mai mare decât România, Franţa – v-am dat exemplul – incomparabil mai mare decât România, gândiţi-vă că situaţia din Franţa tradusă în termeni româneşti ar însemna ca noi să avem 120-130 de mii de cazuri zilnic, deci o incidenţă de 3 ori mai mare decât în România şi ţin şcolile deschise. Credeţi că toate ţările greşesc? Şi România ar fi făcut bine să închidă şcolile. Eu cred că situaţia este inversă şi cred că de data asta ne-am acordat şi noi soluţiilor din Uniunea Europeană.

De ce am legat de spitalizare? Pentru că, dacă într-adevăr activitatea şcolară favorizează transmiterea bolii, atunci într-adevăr presiunea pe spitale poate să crească şi putem ajunge într-un moment în care nu mai putem să tratăm pacienţii, fie că discutăm de cei COVID, sau cei cu alte boli. Şi din cauza asta le-am legat de gradul de ocupare a spitalelor, încât la atingerea a 75% din capacitatea alocată pentru COVID (…) închidem şcoala în judeţul respectiv şi în momentul când se intră pe un trend descendent, se ajunge la 70% grad de ocupare, atunci putem să redeschidem activitatea şcolară. Această abordare a fost îmbrăţişată de ministrul Educaţiei.”, a afirmat Rafila.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.