Deputatul clujean Horia Nasra, presedinte interimar al PSD Cluj, i-a adresat o intrebare ministrului Transporturilor, Razvan Cuc, despre intrarea străzilor Depoului şi Badea Cârţan în domeniul public al municipiului Cluj-Napoca, iar o alta intrebare i-a fost adresata ministrului Educatiei, Pavel Nastase, despre scaderea numarului studentilor din Romania.
„În 2015, prin Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Cluj-Napoca nr. 161/15.05.2015, s-a aprobat solicitarea privind trecerea terenului în suprafaţă de 4.178 mp, identificat prin nr.topo.8292/52, înscris în CF nr 139437 Cluj-Napoca, reprezentând străzile Depoului şi Badea Cârţan situate în municipiul Cluj-Napoca, din domeniul public al Statului Român, în domeniul public al municipiului Cluj-Napoca, ca urmare a sesizărilor clujenilor, privind reabilitarea celor două străzi.
La sfârșitul anului 2016, a fost promovat un proiect de Hotărâre a Guvernului privind transmiterea terenului din domeniul public al statului, din administrarea Ministerului Transporturilor şi din concesiunea Companiei Naţionale de Căi Ferate „C.F.R.” – S.A., în domeniul public al municipiului Cluj-Napoca, însă de atunci situația celor două străzi a rămas aceeași.
Care este statusul privind trecerea străzilor Depoului şi Badea Cârţan din domeniul public al Statului Român, în domeniul public al municipiului Cluj-Napoca, având în vedere că este foarte importantă modernizarea acestora?”, este intrebarea formulata de Nasra pentru ministerul Transporturilor.
In ceea ce priveste scaderea dramatica a numarului de studenti din Romania, deputatul clujean a avut urmatoarea remarca.
În ultimii ani, mai multe rapoarte ale Ministerului Educaţiei Naționale au semnalat o situaţie dezastruoasă în privinţa învăţământului universitar: scăderea dramatică a numărului de studenţi decimează facultăţile.
Cauzele acestui fenomen sunt multiple, de la necorelarea specializărilor universitare cu piaţa muncii, scăderea demografică a populației, exodul în Occident dar şi introducerea camerelor de luat vederi în sălile de examen la Bacalaureat.
Relevantă pentru această situație sunt cifrele dintr-un raport al Ministerului Educaţiei Naționale care arată că numai între 2014 şi 2015, numărul tinerilor care învaţă pentru o diplomă de licenţă, una de master sau un doctorat a scăzut cu peste 37.000 iar numărul de studenţi ce-i revine unui cadru didactic a scăzut de la 24,9, câţi erau în 2009/2010, la 14,8, câţi au fost în anul universitar 2014/2015.
De asemenea, o radiografie a sistemului universitar realizată de Curtea de Conturi în 2016 prezintă situaţia dezastruoasă: numărul studenților a scăzut din 1990 cu aproximativ 30%.
Având în vedere cifrele deloc optimiste preconizate și de faptul că în ultimii ani se observă o creştere a şomajului şi a inactivităţii populaţiei cu studii superioare, mai ales în rândul tinerilor sau de fenomenul de încadrare în piața muncii a absolvenţilor de învăţământ superior în domenii conexe sau diferite faţă de specializările dobândite în facultate, Ministerul Educaţiei Naţionale trebuie să ofere o soluție pentru scăderea dramatică a numărului de studenți din România.
Trebuie precizat faptul că Guvernul Cioloș și-a asumat „educația” ca prioritate națională însă nu a realizat nimic în această direcție, fapt relevat și de asociațiile studențești, dezamăgite deoarece „Guvernul Cioloș nu a adoptat nicio măsură care să faciliteze incluziunea socială a studenților și că nu a dat curs niciuneia dintre propunerile făcute în acest sens”.
Astfel, încă din luna iulie 2016, ANOSR a propus Cancelariei Primului-Ministru și Ministerului Educației Naționale 5 măsuri prin care să faciliteze accesul tinerilor proveniți din categorii defavorizate în ciclurile de învățământul superior: „locuri bugetate alocate pe criterii sociale, burse sociale consistente, coroborate cu servicii de cazare și masă gratuite (în căminele studențești, respectiv cantinele universitare), programe de consiliere și orientare în carieră gratuite (inclusiv școli de vară în universități pentru elevi), burse speciale pentru studenții proveniți din mediul rural care își doresc să se întoarcă în același mediu pentru a profesa sau fonduri mai mari pentru a sprijini achiziționarea de laptopuri și calculatoare de către student”.
În contextul în care, Guvernul Grindeanu încă de la începutul mandatului a ales să sprijine studenții, prin acordarea de transport gratuit pe calea ferată, vă supun atenției următoarele întrebări:
- Care sunt măsurile propuse de Ministerul Educației Naționale pentru a diminua/stopa scăderea numărului de studenți în România?
- Vor fi luate în considerare măsurile propuse de ANOSR prin care se facilitează accesul tinerilor proveniți din categorii defavorizate în ciclurile de învățământul superior?